Albert
Van Den Bosch |
Bespreking van de Nederlandstalige Liebigreeksen
Weer een wondermooie reeks met teksten en ornamenten in gouddruk. In een medaillon alweer symbolische verwijzingen naar respectievelijk, het Ventetiaans wereldberoemde glas, gouden drijfwerk in de versieringen van alledaagse gebruiksgoederen (voor rijke mensen), de gevleugelde leeuwen die eeuwenlang werden meegedragen in stoeten en Venitiaanse vlagggen, de boot-vlaggen verwijzend naar de heerschappij die Venetië duizend jaar over de Middellandse zee als zeevarende mogendheid, Verwijzingen naar muziek en heiligen allom geprezen. De rreks zelf verwijsd naar het door iedereen gekende CARNAVAL VAN VANETIE. Vooral de maskers van zijde en de fantastische kleding van adel en begoede burgerij. Heel Venetië gonsde wekenlang van het plezier dat op straat werg gemaakt. Wereldberoemd zijn natuurlijke de Venitiaanse Harlelkijn, Puccinellla die daar veelvuldig uitgebeeld werden en waarvan elke begoede burger wel een kostuumpje van had dat hem paste. Meer dan 10 litho kleuren zijn er weerom gebruikt en de achterzijden hebben ook prachtige houtsneetjes als verluchtiging : een winkelende dame, een kinjde dat een pot extract van Liebig komt kopen in een winkel, een kok, een kokkin, de verorbering aan de tafel en zelfs een cupidootje naast het geopende deksel van een grote Liebigpot dat naarstig zijn pijl rich naar ,,,, een vlieg, Ook grappig is de dikke kok die een klein Liebig's potje draagt met 2 handen ,,,, en een veel te grote hoten lepel onder de oksel klemt. |
|